Obszary dysfunkcji w życiu osoby z syndromem DDA/DDD

Dzisiaj kilka słów o obszarach dysfunkcji w życiu Dorosłego Dziecka czyli osoby z syndromem DDA/DDD. Wielu osobom z syndromem DDA wydaję się, że jedynym obszarem dysfunkcji jest dom rodzinny w którym dorastali. Rzeczywistość życia osoby z syndromem DDA/DDD jest bardziej skomplikowana niż się niektórym osobom wydaję. Myślę, że warto w jednym miejscu wymienić obszary dysfunkcji w życiu osoby z problemem DDA/DDD.
Obszary dysfunkcji w życiu osób z syndromem DDA/DDD:
– dom rodzinny
– relacje z matką lub ojcem
– szkoła
– studia
– praca zawodowa
– małżeństwo
– relacje przyjaźni lub koleżeństwa
– macierzyństwo lub ojcostwo
– relaks i odpoczynek
– wspólnoty i grupy religijne
– grupy nieformalne
– grupy 12-krokowe
– media społecznościowe (social media)
– sport
– grupy wyjazdowe lub szkoleniowe

Osoby z syndromem DDA/DDD “mają skłonność” do wchodzenia w relacje z osobami toksycznymi. Z drugiej strony osoby z syndromem DDA/DDD przenoszą swoje dysfunkcyjne cechy do każdej społeczności w której żyją. Niektóre osoby z syndromem DDA/DDD nie potrafią zbudować trwałej przyjaźni, małżeństwa czy relacji z dziećmi, gdyż okresie dzieciństwa i młodości nie zdobyli umiejętności budowania zdrowych relacji międzyludzkich. Wszystkie wyżej wymienione obszary nie szkodzą zdrowych osobom, które nie borykają się z syndromem DDA/DDD lub z uzależnieniami. Jedną z istotnych przyczyn wchodzenia z relacje z toksycznymi osobami jest brak zdrowej asertywności. Zdaniem wielu psychoterapeutów warto pochylić się nad swoimi obszarami dysfunkcji podczas psychoterapii lub pracy na Programie 12 Kroków i 12 Tradycji DDA . Może trzeba sobie zadać kilka ważnych pytań: Jakie moje cechy DDA/DDD sprawiają, że wchodzę w relacje z osobami toksycznymi i podjąć trud przepracowania swoich dysfunkcyjnych cech? Jakie osoby toksyczne są w moim środowisku pracy lub na uczelni? Czy potrafię być asertywna/y wobec toksycznych osób? Czy potrafię zbudować zdrowe relacje z ludźmi?